نگاهی دقیق تر به لنز 3000 دلاری کانن RF 24-105mm F2.8L IS USM Z بهترین لنز همه کاره(Do-It-All Lens)

لنز RF 24-105mm f/2.8 L IS USM Z Canon یک زوم چند منظوره قدرتمند برای عکس و فیلم و با این فاصله کانونی و دیافراگم،در نوع خودش اولین به شمارمی آید. این لنز با استفاده از موتورهای دوگانه نانو USM، از فوکوس خودکار سریع و تقریبا بی صدا بهره می برد. دیافراگم ثابت f/2.8  باعث عملکردی عالی در نور کم می شود و بوکه جذابی برای پرتره ها در هر فاصله کانونی ارائه می دهد.

ابعاد این لنز به عنوان یک لنز هیبریدی، برای افرادی که به ابعاد لنزهای سینمایی عادت دارند، منطقی به نظر می‌رسد، اما به علت ابعاد بزرگ‌تر از لنز ۷۰-۲۴ میلی‌متری f/2.8 شاید برای عکاسان کمی بزرگ‌ به نظر آید. خروجی تصاویر ثبت شده به همراه این لنز در تمام بازه زوم، بسیار شارپ و باکیفیت است.

لنزهای 24-105 میلی متری جدید نیستند، اما لنزهایی با دیافراگم f/2.8 جدید هستند.

 

Canon RF 24-105 f/2.8 در هر دو انتهای محدوده کانونی خود عملکرد خوبی دارد.

 

وقتی با عکسهای ماکرو بداهه ثبت شده با این لنز 24-105 میلی‌متری مواجه می‌شوید، می بینیدکه بی‌نقص نیستند.

این لنز مجهز به سیستم تثبیت‌کننده تصویر با قدرت خنثی‌ کردن لرزش دوربین تا ۵ استاپ است، در صورت استفاده از لنز به همراه دوربین‌هایی که دارای تثبیت‌کننده تصویر داخلی هستند، امکان افزایش اثربخشی این سیستم تا ۸ استاپ وجود دارد.

24-105 میلی‌متر دارای یک حلقه دیافراگم اختصاصی ست که می‌توان آن را در حالت خودکار قفل کرد. حلقه برای کنترل دیافراگم در برنامه های ویدیویی در نظر گرفته شده است و کانن در نظر دارد حلقه را فقط در فیلم استفاده کند، تا جایی که آن را در حالت های عکس غیرفعال می کند. امکان فعال‌سازی این حلقه کنترلی در عکاسی با آپدیت فریمور بعدی، وجود دارد؛ اما این موضوع در حال حاضر تنها یک امکان است و کمپانی کانن اطلاعاتی در این مورد، منتشر نکرده است. حلقه دیافراگم این لنز مانند لنزهای سونی، عملکردی بی‌صدا دارد و سوئیچی برای انتخاب حالت پله‌ای/غیر پله‌ای بر روی این وجود ندارد.

Canon RF 24-105mm f/2.8 یک لنز جمع و جور نیست. با اینکه همه کاره است، اما اندازه آن می تواند دست و پاگیر باشد.
حرف Z که در نام این لنز وجود دارد، بیانگر کلمه زوم و اشاره به قابلیت به معنای پاور زوم دارد. البته این لنز به‌خودی‌خود فاقد پاور زوم است، اما یک اداپتور پاور زوم همراه با این لنز عرضه شده که امکانات جالب‌توجهی را در کنترل بزرگنمایی در اختیار شما می‌گذارد. لنز RF 24-105mm f/2.8 IS USM Z در کنار لنز RF 28-70mm f/2L USM جزو گران‌ترین لنزهای کانن هستند.

از آنجایی که لنز سری “L” است، کیفیت ساخت عالی ست و لنز کاملاً در برابر آب و هوا و گرد و غبار مهر و موم شده است. از دیگر امکانات این لنز سوئیچ های استاندارد برای کنترل فوکوس و همچنین تثبیت کننده تصویر است.

حلقه دیافراگم ثابت قابلیت کمیابی است اما فقط در حالت ویدئو کار می کند.
محدوده 105 میلی متری، بیشترین دسترسی ممکن در زوم استاندارد را به شما می دهد.

لنز  Canon RF 24-105mm f/2.8 L Z چطور شات می زند؟

بیایید با وضوح لنز 24-105 میلی متری جدید شروع کنیم. قدرت تفکیک در تمام لنزهای سری “L”، یک ویژگی کلی است و 24-105 میلی متر جدید همچنان این سنت را ادامه می دهد. بدون توجه به اینکه از چه فاصله کانونی استفاده می کنید، از وضوح مرکز بسیار راضی خواهید بود.

حتی در f/2.8، تصاویر در مرکز کاملا واضح هستند و با پایین آمدن دیافراگم تقریباً هیچ تغییری نمی‌کنند. با این حال، گوشه ها داستان متفاوتی دارند، احتمالا این به دلیل اعوجاج شدید در حال اصلاح در این لنز باشد. این ویژگی در لنزهای مدرن بسیار رایج است که در آن می‌توان اعوجاج را در دوربین بدون نگرانی اصلاح کرد، اما می‌تواند وضوح گوشه‌ها را تا حدودی کم کند.

در f/2.8 گوشه ها ظاهری لکه دار را نشان می دهند که به سمت لبه های قاب می افتد. توقف در f/5.6 همه چیز را تا حدودی بهبود می بخشد، اما اگر وسواس بخرج دهید، لکه گیری همچنان وجود دارد. این حالت در هر دو انتهای محدوده لنز اتفاق می‌افتد و در بیشتر عکس‌ها واقعاً مشکل به نظر نمی رسد. این لنز همچنین امکان عکاسی بسیار مسطحی با حداقل انحنای میدان به شما میدهد، بنابراین اگر به وضوح دقیق در سراسر قاب نیاز داشتید، لنز را در حدود 60 میلی‌متر نگه دارید و از نتیجه لذت ببرید.

وضوح وسط قاب رضایت بخش است اما گوشه ها از دیافراگم تنگ تر بهره می برند.
Canon RF 24-105 f/2.8 L Z همراه ایده‌آلی برای پرسه زدن در اطراف است زمانیکه ممکن است به نور بیشتری نیاز داشته باشید.

تمام عکس‌هایی که با فاصله کانونی ۲۴ تا ۱۰۵ میلی‌متر به همراه این لنز ثبت شده‌اند، شارپ و با کنتراستی عالی بوده‌اند. معمولا نور، کنتراست و دمای رنگ عکس‌ها نیز در تمام بازه زوم، یکپارچگی کاملی داشته‌اند. اما در محفظه لنز 24-105 میلی‌متری، یک شکاف زرد-آبی قابل مشاهده خواهید داشت که فقط در موقعیت‌های نسبتاً متضاد ظاهر می‌شود. در هر صورت، ایده آل نیست.

در نهایت، موتور فوکوس خودکار دقیقاً مطابق انتظار عمل میکند. سریع و بی صدا است و برای مثال در پروژه های روزنامه نگاری ایده آل است. همچنین قابلیت فوکوس نزدیک این لنز در 105 میلی متر جای قدردانی دارد. مثلا برای عکس گرفتن از تزئینات میز در مراسم عروسی، یا دستان بهم قفل شده زوجی خوشبخت، عالی است. اما یک شات بسته و کلوز از حلقه‌های ازدواج به کمی برش نیاز دارد. فوکوس خودکار این لنز در عکاسی از پرنده‌ها مورد آزمایش قرار گرفته و هیچ خطایی در این آزمایش مشاهده نشده و سیستم فوکوس به‌خوبی سوژه‌ها را تشخیص و آن‌ها را تعقیب کرده است. مشکل تنفس فوکوس (Focus breathing) در این لنز کاملاً کنترل شده است و می‌توان این لنز را اولین لنز هیبریدی دانست که این مشکل را حل کرده است. 

ریزش بوکه در پس زمینه دلپذیر است. به پس زمینه نگاه کنید. حلقه ها به وضوح قابل مشاهده اند.

 لنز کانن RF 24-105mm F2.8L IS USM Z بهترین لنز همه کاره(Do-It-All Lens)

با اطمینان می توان گفت کانن لنزی ساخته است که همه کاره و حرفه ای است. بسیاری از مسائل نوری را می توان به راحتی حل کرد. همچنین این لنز برای کار ویدیویی ساخته شده است، آن هم با یک حلقه دیافراگم اختصاصی و فوکوس دستی ثابت. 

این لنز برای روزنامه‌نگاران، عکاسان عروسی و فیلم‌برداران بسیار محبوب است. به طور کلی اگر کمی بزرگ و حجیم نباشد میتواند به عنوان یک لنز کارآمد شما را راضی نگه می دارد. صرف نظر از این، لنزی در اختیار داریم که تا به حال ساخته نشده بود و کانن محصول ارزشمندی تولید کرد.

روی این لنز امکان اتصال یک اداپتور پاور زوم اکسترنال وجود دارد تا قابلیت‌های ویدیویی خود را ارتقا دهد

آیا گزینه ی جایگزینی برای این لنز وجود دارد؟

دقیقاً چیزی شبیه به این لنز وجود ندارد، بنابراین تنها گزینه های دیگر لنز 24-70 میلی متر f/2.8 اگر می خواهید یک گزینه کمی کوچکتر داشته داشته باشید.

باید این لنز را بخرید؟

اگر شما یک عکاس حرفه ای یا هیبریدی هستید که به سرعت و تطبیق پذیری نیاز دارد، یک پاسخ گران قیمت اما کاربردی برای حل مشکلات شما داریم. بــــــــــــــــــله! بخرید.

در سایت احسان کمرا با ما همراه باشین تا از جدیدترین اخبار دوربین های عکاسی دنیا با خبر شوید.

www.ehsancamera.ir

احسان کمرا
ارسال دیدگاه